فاکتور رسمی طلا

نویسنده: هماتیت گلد
1401/03/24 15:41

فاکتور رسمی طلا

یکی از مهم ترین موارد در زمان خرید طلا ، که به آن اهمیت چندانی نمیدهیم یا در نگهداری آن دقت نمی کنیم فاکتور طلاست. در هنگام فروختن طلا همان تکه کاغذی که به آن اهمیت نمیدادیم به قدری مهم می شود که آن طلای با ارزش، از ارزشش کم می شود. در واقع میتوان گفت فاکتور طلا سندی کوچک برای نشان دادن مالکین مصنوعات طلاست. در این روزها که قیمت طلا سر به فلک کشیده ، فاکتور طلا از خود طلا مهمتر است. فاکتور طلا مشخص می کند که آن طلا ، سرقتی نیست.شاید بپرسید که برای آن دسته طلاها میتوان فاکتور تقلبی و جعلی درست کرد و تحویل داد.اما با دانستن چند نکته کوچک و مهم در مورد فاکتور طلا ، به راحتی میتوان فاکتورهای جعلی و اصل را شناسایی کرد.

بخش های اصلی فاکتور:

فاکتوری معتبر است که در ان تمامی مشخصات طلای خریداری شده و اطلاعات ارتباطی طلا فروشی مانند شماره تماس ، آدرس دقیق مغازه به همراه کدپستی ، آدرس وبسایت و شبکه های اجتماعی مربوطه قید شده باشد.

جزئیات فاکتور:

  1. سربرگ فاکتور

اولین و مهم ترین بخش در فاکتورطلا ، سربرگ آن می باشد. در این قسمت باید مواردی چون نام ، آدرس ، تلفن و لوگوی طلا فروشی وجود داشته باشد.سریال یا شماره فاکتور نیز یکی از موارد مهم در سربرگ است.

  1. مشخصات خریدار

نام خانوادگی و شماره موبایل شما (خریدار) در این قسمت نوشته می شود. در برخی موارد کدملی خریدار جهت انجام امور مالیاتی و اطمینان بیشتر در این قسمت درج می شود.

  1. مشخصات محصول

طلافروشی موظف است نام دقیق محصول فروخته شده خود را به صورت دقیق در فاکتور درج کند.

  1. قیمت روز طلا

قیمت روز طلا همان قیمت یک گرم طلای آب شده 18 عیاری است که سود و اجرت آن صفر است. معمولا زرگرها "مظنه" را به جای قیمت طلای 18 عیار می نویسند. مظنه همان قیمت یک مثقال طلای 17 عیار (705) می باشد. به همین دلیل طلافروشان ، مظنه را در فاکتور می نویسند و زیر آن خط می کشند و عدد 705 را زیر آن خط کشیده شده می نویسند. در برخی فاکتورها این فیلد نوشته نشده و موردی هم ندارد چون بعضی از طلافروشان بر این باورند که این قسمت باعث سردرگمی خریدار می شود و آن را با قیمت نهایی اشتباه می گیرند.

  1. عیار

برای شفافیت بیشتر ، عیار طلای خریداری شده را یادداشت می کنند تا مشکلی برای خریدار پیش نیاید. معمولا عدد 750 یا 18 را در این قسمت می نویسند.

  1. فی اجرت

فی اجرت یعنی کارمزد یا به عبارتی اجرت ساخت محصول خریداری شده است (با توجه به نوع و پیچیدگی ساخت در مورد هر محصول ممکن است متفاوت باشد.)

  1. سود طلا

این مبلغ توسط اتحادیه طلا و جواهر برای تمامی فروشندگان طلا و جواهر یکسان و عدد 7% است و چنانچه بیشتر از این عدد محاسبه شود تخلف است و شما میتوانید به اتحادیه گزارش دهید. بعضی از طلافروشان برای رقابت با همکاران و یا جذب مشتری ممکن است کمتر از 7% سود بگیرند. همچنین بعضی از فاکتورها ، اجرت و سود تک فروشی و قیمت یک گرم طلای آب شده را با هم جمع و به عنوان قیمت یک گرم طلا در فاکتور ذکر می کنند . در این حالت باید قیمت یک گرم طلای آبشده یا مظنه را در فاکتور درج کنند.

  1. متعلقات طلا

ممکن است در زمان خرید، طلایی مثل دستبند چرم و یا سنگ و ... باشد . در این صورت در این قسمت به طور جداگانه باید درج شود.

  1. مالیات بر ارزش افزوده

طبق قانون کشور به ازای فروش هر نوع خدمت و کالا 9% مالیات بر روی کل مبلغ فاکتور آورده می شود و فروشنده موظف است این مالیات را از خریدار گرفته و به صورت فصلی آن را به اداره مالیات گزارش و پرداخت کند. هر چند این مالیات باید بر روی اجرت کار گرفته شود ، اما معمولا روی کل قیمت طلا حساب می کندد و این کار غیر قانونی است و با توجه به قانون جدید مالیاتی که از تاریخ 13 دی 1400 تصویب شد مالیات از اصل طلا حذف شده و طلا فروشان موظفند این مالیات را فقط از اجرت بگیرند.

  1. قیمت نهایی

مانند دیگر فاکتورها، فروشنده موظف است قیمت نهایی طلا را هم به حروف و هم به عدد بنویسند.

  1. مهر و امضا طلا فروش

این قسمت مهمترین بخش فاکتور است که باید به آن توجه داشته باشیم. مهر نشانه اعتبار آن طلافروشی است. (مهر شامل نام طلا فروشی به صورت لوگو، آدرس و شماره تماس است).

  • توجه داشته باشید برخی طلافروشان فاکتور چاپی (غالبا با برنامه های حسابداری مخصوص طلا و جواهر و یا فاکتورهای دستی برای خرید و فروش خود استفاده می کنند. مهم نیست فاکتور ارائه شده به شما به چه نحوی است فقط این نکته مهم است که 11 مورد اصلی که در بالا به صورت کامل توضیح داده شده به صورت دقیق درج شده باشد و فاکتوری که بی نام و نشان باشد و یا برخی از 11 مورد بالا مثل اجرت ، عیار و ... قید نشود فاکتوری نامعتبر است و در صورت هرگونه مشکل ، فروشنده می تواند هیچ موردی را گردن نگیرد. پس در نهایت این شما هستید که متضرر میشوید.

خرید طلا بدون فاکتور ممنوع

برا اساس قانون اتحادیه طلا و جواهر هر فروشنده طلا باید بابت فروش هر قطعه طلایی که می فروشد به خریدار فاکتوری معتبر ارائه دهد و هیچ دلیلی برای عدم ارائه فاکتور قابل قبول نیست. پس موقع خرید حواستان به این نمونه طلافروشان باشد که میخواهند به هر ترفندی مدارکی حاکی از اطلاعات خود به دست کسی بدهند.

برخی از طلافروشان که می خواهند به هر نحوی از ارائه فاکتور صرف نظر کنند . مثلا اگر طلای زیر یک گرم بخرید فاکتور ندارد. در نتیجه هرگز از طلافروشی که فاکتور معتبری برای طلایی که می خواهید نمیدهند، خرید نکنید چرا که اگر طلا تقلبی و یا سرقتی باشد و شما هیچ فاکتوری نداشته باشید پلیس و اتحادیه هیچگونه کمکی نمیتوانند به شما بکنند. اما اگر فاکتور معتبری برای هر قطعه طلایی که می خرند داشته باشید ، دیگر نگران نباشید چرا که با داشتن فاکتور دستتان باز است و اگر هم تقلبی در کار بود می توانید به اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر شهر خود بروید و موضوع را پیگیری کنید.

نگهداری از فاکتور

با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد در ابتدای امر در جایی مناسب از فاکتورهای طلایتان نگهداری کنید همچنین پیشنهاد میکنیم از فاکتورها عکس بگیرید تا اگر فاکتورهایتان به هر دلیلی گم شد حداقل عکس از فاکتور داشته باشید تا موقع فروش و یا تعویض طلایتان کمتر دچار دردسر شوید.

علاوه بر همه این‌ها بهتر است اگر طلایی را برای کسی به عنوان هدیه یا کادو می‌خرید، فاکتور آن قطعه طلا را به نام خود شخص بگیرید و حتماً آن را با قطعه طلا به او بدهید. ( نگران آن نباشید که او از طریق فاکتور بهای کادوی شما را متوجه شود فراموش نکنید طلا در هر لحظه‌ی خود گرم به گرمش با ارزش است! و فقط با ارائه دادن فاکتور، هدیه‌ی گرانبهای او را با ارزش‌تر کرده‌اید.)

علاوه بر این موارد فاکتورهای طلا را دور از محل نگهداری طلاهایتان بگذارید که اگر خدای نکرده طلاهایتان مورد سرقت قرار گرفت بتوانید با استفاده از فاکتورها به طلاها راحت تر پیگیری و به آنها دست پیدا کنید.

جالب است بدانید سارقین موقع سرقت طلا به دنبال فاکتور آنها هم می گردند چون خیلی راحت و بدون دردسر می توانند آب کنند.

عاقبت خرید طلای بدون فاکتور

تمامی طلافروشان موظفند طلایی را خریداری کنند که فروشنده به آنها فاکتور ارائه دهد در غیر این صورت اگر طلای بدون فاکتور خریداری کند و از شانس بدش آن طلا سرقتی باشد و سارق طلا دستگیر شود و در اعترافاتش نام طلافروشی که طلاها را ازش خریداری کرده را بگوید قطعاً طلا فروش دادگاهی می‌شود و به جرم مال خری و خرید جنس سرقتی بدون فاکتور به دستان قانون سپرده می‌شود. به همین خاطر است که کمتر طلافروشی پیدا می‌شود که طلای بدون فاکتور بخرد . مگر آن‌که مشتری آشنا یا از بستگانش باشد و او را بشناسد و مطمئن باشد آن طلا سرقتی یا قاچاق نیست.

چگونه طلای بدون فاکتورمان را بفروشیم؟

قطعا هر کسی یک قطعه طلا دارد که به هر دلیلی فاکتورش را ندارد. تکلیف این طلاها چیست و چگونه میتوانیم آنها را بفروشیم؟

با توجه به بیانیه رئیس اتحادیه طلا و جواهر ، این افراد میتوانند به مغازه های طلافروشی زیر نظر اتحادیه مراجعه کنند و طلافروش هم موظف است مشخصات کامل فروشنده شامل آدرس و مشخات فردی معتبر فرد را ثبت کند تا در صورت بروز هرگونه مشکل قابل پیگیری باشد.

فاکتور برای جواهرات

همانطور که برای طلا اخذ فاکتور لازم و واجب است برای جواهرات هم مهم است ولی با این تفاوت که در خرید جواهران علاوه بر وزن طلا باید وزن سنگ و رنگ آن هم قید شود و اگر سنگ درشت یا به اصلاح چند قیراطی دارد شناسنامه جداگانه بابت سنگ که شامل مشخصات کامل سنگ است به شما ارائه می شود .

در نگهداری فاکتور ان باید دقت کنید چون در صورت نداشتن فاکتور برای جواهرات از ارزش سنگ ها به شدت کاسته می شود و با ارزشی کمتر از شما طلا را خریداری می کنند.

 

سخن پایانی

با توجه به موارد اشاره شده در بالا و میزان اهمیت فاکتور رسمی می توانید با مراجعه به سایت هماتیت گلد و انتخاب محصولتان با خیال راحت طلای مورد نظرتان را خریداری کنید و در کمترین زمان طلایتان را همراه با فاکتور رسمی درب منزل تحویل بگیرید.

 

 

کلیدواژه ها :




ارسال نظرات





برای ثبت نظر می بایست وارد شوید


نظرات