قانون جدید مالیات طلا

نویسنده: هماتیت گلد
1401/01/24 14:35

تا پیش از این زمانیکه طلا خریداری میکردید باید مبلغ 9 درصد هم به عنوان مالیات بر روی فاکتور محاسبه و شما باید پرداخت می کردید ولی در تاریخ 13 دی 1400 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده طلا تصویب شد که براساس این تصمیم گیری،  ۹ درصد فقط از اجرت و سود باید دریافت شود. با این حساب میزان مالیات پرداختی طلا کاهش پیدا می‌کند.یعنی همچنان مردم موظف به پرداخت مالیات طلا هستند اما این میزان با این دستور جدید کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس این ابلاغیه، قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ از سوی سازمان امور مالیاتی کشور لازم‌الاجرا اعلام شده و با توجه به جزء ۲ بند «ب» ماده (۲۶) این قانون در خصوص عرضه کنندگان کالا و خدمات طلا، جواهر و پلاتین مقرر است «اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالا‌های موضوع این بند، مشمول مالیات و عوارض با نرخ ۹ درصد خواهد بود.» بدیهی است پرداخت این وجه مربوط به مشتری است.

مالیات را طلافروشان بدهند یا مردم؟

دریافت مالیات از اجرت مدتهاست که دغدغه فعالان بازار است. طلا فروشان به جای دریافت مالیات از اجرت، از اصل طلا مالیات دریافت می‌کردند که این مساله باعث می‌شد عملا مردم برای خرید طلا هزینه گزافی پرداخت کنند. حالا مالیات از اصل طلا حذف شده و این مالیات از اجرت گرفته می‌شود.

آیا این بار مالیات بر ارزش افزوده تولیدکنندگان پرداخت میکنند یا مردم؟ رئیس سابق اتحادیه طلا بابل گفت: هنوز زوایای این طرح مشخص نیست. با این حال اگر هدف قانون‌گذار از اجرای مالیات بر ارزش افزوده طلا دریافت مالیات از اجرت باشد، از این پس مردم برای خرید طلا پول کمتری می‌دهند.اما چنانچه این قانون اجرا شود قیمت تمام شده مصنوعات طلا برای مردم کاهش پیدا می‌کند.

به طور مثال : چنانچه امروز قیمت طلا گرمی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد، طلا فروش با دریافت اجرت ۱۸ درصد، سود ۷ درصد و همچنین دریافت مالیات ۹ درصد قیمت طلا برای مصرف‌کننده یک میلیون و ۷۵۵ هزار تومان آب می‌خورد. این در حالی که با اجرای این قانون قیمت طلا برای مصرف‌کننده یک میلیون و ۵۹۷ هزار تومان می‌شود.

با مراجعه به سایت هماتیت گلد می توانید با محاسبه طلا به راحتی طلای خود را به صورت آنلاین سفارش دهید.

 

کلیدواژه ها :




ارسال نظرات





برای ثبت نظر می بایست وارد شوید


نظرات