طلای دست دوم

نویسنده: هماتیت گلد
1400/11/16 11:21

طلای دست دوم

 

طلای دست دوم، یکی از ارزان‌ترین نوع طلاهاست! این دست دوم بودن به معنای غیرقابل استفاده شدن نیست! بلکه از لحاظ قیمت بسیار به‌صرفه و مناسب است. این نوع طلاها، زیبایی و درخشندگی خود را دارند و به همین دلیل طلافروش‌ها آن را آب نمی‌کنند و دوباره به فروش می‌رسانند.

در این مقاله به طور کامل در مورد طلای دست دوم صحبت می‌کنیم.

با ما همراه باشید.

 

طلای دست دوم یا نو! مسئله این است!

در ابتدا باید ببینید هدف شما از خرید طلا چیست! طلا را به عنوان جواهری برای زیبایی استفاده می‌کنید یا تنها به فکر سرمایه‌گذاری هستید!

معمولا برای استفاده شخصی، طلای نو را انتخاب می‌کنند و از طلای دست دوم بیشتر به عنوان کالایی برای سرمایه‌گذاری بهره می‌برند! به این دلیل که طلای دست دوم قیمت بسیار کم‌تری نسبت به طلای نو دارد و در نتیجه، بسیار به‌صرفه است.

 

 

طلای بدون اجرت چیست؟

بعضی از طلاهای دست دوم، بیش از حد استفاده شده‌اند و زیبایی و درخشندگی اولیه خود را از دست داده‌اند. معمولا برای این نوع طلاها، اجرت و مزد طراحی محاسبه نمی‌شود و شما تنها قیمت وزن محصول را پرداخت می‌کنید. طلای بدون اجرت غالبا برای سرمایه‌گذاری خریداری می‌شود؛ اما باز هم محصولاتی هستند که با کمی تعمیر و تمیزکاری قابل استفاده باشند.

 

طلای آب شده چیست؟

به قطعه طلایی که پس از ذوب، به دست می‌آید، طلای آب شده می‌گویند؛ این نوع طلا از آب کردن طلاهای کهنه و دست‌دوم حاصل می‌شود.

طلای آب شده، کاربرد زیادی در صنایع طلاسازی دارد و می‌توان از آن برای ساخت انواع زیورآلات استفاده کرد! معمولا طلافروشان، طلاهای دست دومی که قابلیت استفاده دوباره ندارند را ذوب می‌کنند و به کارخانه‌جات طلاسازی می‌فروشند. این کارخانه‌ها برای استفاده دوباره و ساخت محصولات جدید، آن را با فلزات دیگر ترکیب می‌کنند تا به عیار موردنظر دسترسی پیدا کنند و جواهرات و زیورآلات جدیدی بسازند.

 

طلای دست دوم بخریم یا طلای نو؟

بايد توجه داشته باشد كه خرید طلای دست دوم بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. اولا اگر دوست داشتید استفاده می کنید و در واقع برای خریدش فقط پول طلای خام را می دهی و خبری از مالیات بر ارزش افزوده و اجرت مغازه هم نیست و دوماً می توانید با کمترین ضرر هم به فروش برسانید. یکی از معایب خرید طلای دست دوم این است که انتخاب های شما محدود خواهد بود و باید قید خرید طلاهای با طراحی جدید را بزنید.

 

چطور طلای دست دوم را از نو تشخیص دهیم؟

متاسفانه بعضی از طلافروشان، طلای دست دوم را به عنوان کالای نو به فروش می‌رسانند! در همچین شرایطی حتما قبل از انتخاب و خرید محصول موردنظر، از دست اول بودن طلا اطمینان حاصل کنید.

برای تشخیص طلای دست دوم، حتما کیفیت محصول را بررسی کنید! در صورت مشاهده هرگونه ضربه‌خوردگی، فرورفتگی، کم‌رنگ بودن دیواره و وجود خط‌‌‌وخش، به دست‌ اول بودن کالا شک کنید! حتما قفل و بند محصول را بررسی کنید! دقت کنید که مدل انتخاب‌شده، هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد و درخشنده و براق باشد.

 

طلای کم اجرت چیست؟

اگر اهل خرید و فروش طلا باشید، حتما می‌دانید که برای هر محصولی از جنس طلا، مبلغی به عنوان اجرت پرداخت می‌شود! در واقع اجرت، هزینه طراحی و ساخت طلاست و برای هر گرم از محصول در نظر گرفته می‌شود!

طلای کم اجرت، طلایی است که هزینه طراحی و ساخت آن، بسیار کم و جزئی است و به همین دلیل قیمت نهایی آن کمتر است! برخی از طلاهای نو، اجرت کمی نسبت به سایر مدل‌ها دارند. دلایل مختلفی بر روی این گزینه تاثیر می‌گذارد؛ از جمله ممکن است این نوع طلا، طراحی ساده‌تری داشته باشد و کار کمتری از طلاساز برده باشد! از طرفی هم خیلی از طلافروشی‌ها، اجرت پایینی برای محصولات خود در نظر می‌گیرند!

معمولا طلاهایی که با ماشین و در تیراژ بالا ساخته می‌شوند، اجرت پایین‌تری دارند و در مقابل طلاهایی که کار دست هستند، اجرت ساخت بالاتری دارند، اما به این نکته توجه کنید که تمام طلاهای ماشینی، مزد کمتری ندارند؛ بلکه نوع طرح، ریزه‌کاری‌ها و کنار هم قرار گرفتن سنگ‌ها، روی هزینه تمام شده، تاثیر مستقیمی دارند.

طلای دست دوم هم جزء طلاهای کم اجرت در نظر گرفته می‌شود! همه چیز به مدل و طراحی محصول مرتبط است. به عنوان مثال طلاهای دست دومی که طراحی ویژه و خاصی دارند، همیشه درصد اجرت به نسبت بالاتری را شامل می‌شوند!

 

در این مقاله به معرفی طلای دست دوم، کم اجرت و بدون اجرت پرداختیم! همانطور که گفته شد، در ابتدا هدف‌تان از خریدن طلا را مشخص کنید! اگر برای استفاده شخصی، خرید می‌کنید، پیشنهاد ما طلای نو و جدید است! اما اگر به دنبال سرمایه‌گذاری و کسب سود بیشتر هستید، حتما طلای دست دوم، کم اجرت و بدون اجرت را انتخاب کنید.





ارسال نظرات





برای ثبت نظر می بایست وارد شوید


نظرات