نکات مهم در خرید طلا

نویسنده: هماتیت گلد
1401/03/09 15:27

در هنگام خرید طلا باید به چه نکاتی را بدانیم؟

در هنگام خرید طلا باید به نکاتی دقت کنید که مانع از اشتباهات احتمالی شما می شود.در واقع با یکسری راهنمایی ها شما می توانید با کمترین ضرر طلا بخرید. قبل از رفتن به طلا فروشی شما ابتدا باید هدفتان را از خرید طلا مشخص کنید. منظور این است که طلا را با هدف سرمایه گذاری می خواهید یا برای هدیه و یا برای خرید عروسی و ... .

این سوال به این جهت می باشد که نوع انتخاب شما از طلا مشخص شود. در واقع طلایی که شما جهت سرمایه گذاری خریداری می کنید صرفا باید بدون نگین و سنگ و با اجرت مناسب مانن مدل های کارتیر(کارتیه) و یا سرویس های تراش باشد .ولی طلا جهت عروسی متفاوت است چون احتمال زیاد طلای را می خواهید انتخاب کنید که بدون در نظر گرفتن اجرت و یا نگین ، ظرافت و شفافیت بیشتری دارد. و اگر هدفتان خرید طلا جهت هدیه می باشد شما باید مدلی را انتخاب کنید که علاوه بر اجرت مناسب ، زیبایی چشمگیر و ظاهری زیبا داشته باشد و با توجه به بودجه تان جلوه بیشتری از لحاظ وزن داشته باشد که پیشنهاد ما به شما طرح های لیزری است.

بعد از انتخاب هدف،  وقت آن رسیده که تا حدودی حرفه ای تر رفتار کنید :

به اسم طلا، پلاتین نخرید :

طلا با حرف K در کنار عیار آن بر روی قطعه قابل تشخیص است. برای پلاتین حروف PT را روی قطعه حک می کنند . پس با یک دقت جزئی طلا و پلاتین را از هم تشخیص دهید.

2- به اسم طلای نو، طلای دست دوم نخرید:

موضوع دیگری که باید دقت کنید این است که طلای دست دوم را به جای طلای نو به شما نفروشند. برای تشخیص این موضوع به قسمت قفل دستبند و گردنبند توجه کنید. اگر طلا دست دوم باشد در این قسمت ها کمی رنگ رفتگی و یا خط و خش دارد.

3- بودجه تان را مدیریت کنید:

البته این موضوع به خودتان بستگی دارد ولی اگر قصد خرید منطقی و مقرون به صرفه در عین زیبایی طلا را دارید از محصولاتی انتخاب کنید که با تراشکاری های خاص جلوه و شفافیت به طلا داده اند. مثل سرویس تراش و یا مدل هایی که طراحی خاصی ندارند ولی جز برندهای سال هستند مثل کارتیر(کارتیه). این موضوع کارمزد ساخت طلا را کاهش می دهد.

4- قید سنگ و نگین را بزنید:

درست است که سنگ و نگین زیبایی خاصی به طلای شما می دهد ولی قیمت محصول را تا حد زیادی بالا می بردو زمانی این هزینه گزاف را متوجه می شوید که تصمیم به فروش طلای خود می گیرید و مبلغ خیلی بالایی بابت نگین و سنگ از وزن طلایتان کم می شود. علاوه بر این مشکل زمانی بیشتر می شود که به دلیل شناخت کم، سنگ و نگین تقلبی را به جای اصل خریداری کرده باشید.

5- بهترین زمان، طلا بخرید:

ماه هایی مثل محرم و صفر که مراسم های ازدواج و جشن ها برگزار نمی شود و تقاضای خرید طلا کم می شود ، تاثیر بسیاری بر روی قیمت طلا می گذارد. این امر این شانس را به شما می دهد که بتوانید طلا را با قیمت مناسب تر خریداری کنید و مورد دیگر اینکه هیچ گاه سر به زنگاه طلا نخرید. برای مثال اگر به مناسبت عید نوروز می خواهید طلا بخرید و نگذارید درست قبل از عید طلا خریداری کنید. با یک برنامه ریزی این خرید را چند ماه قبل تر انجام دهید . یعنی زمانی که تقاضا برای خرید طلا کم است و طلا بدون حباب قیمتی است.

* طلای ایرانی بخریم یا طلای خارجی؟

پاسخ به این سوال بستگی به شما درد. مطمعنا در هنگام خرید طلا مواردی هست که برای شما اهمیت دارد مانند : ظرافت طراحی ، رنگ طلا، اجرت ساخت ، کیفیت و مواردی از این قبیل ، با توجه به این موارد طلای ایتالیایی به دلیل ظرافت بالا در طراحی ، کارمزد ساخت بالایی دارد، اینکه خرید چنین طلایی توجیح اقتصادی دارد یا خیر بستگی به بودجه خودتان دارد. اما در طلای ایرانی ، طلای یزد را ممکن است شنیده باشید. این طلا به لحاظ عیار و مدل های متنوع در ساخت قطعات ، طرفداران زیادی دارد. طلای یزد معمولا با عیار 20 ساخته می شود و به نسبت رقیبان خود در ایران به نسبت شفاف تر و مقاوم تر است. طلا سازی در یزد به یک صنعت تبدیل شده و هزاران کارگاه در این شهر به ساخت طلا مشغولند.

خب. وقت آن رسیده که با توجه به راهنمایی های فوق، اقدام به خرید طلا کنید ولی سه اصل اساسی در هنگام خرید لازم است که به آن توجه کنید: عیار طلا، چگونگی محاسبه قیمت طلا و در نهایت فاکتور طلاست که به هر کدام از این موارد به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

 

کلیدواژه ها :




ارسال نظرات





برای ثبت نظر می بایست وارد شوید


نظرات