انواع طلا بر اساس عیار و رنگ

نویسنده: هماتیت گلد
1403/01/16 12:57

انواع طلا بر اساس عیار و رنگ

طلا یکی از گران ‌ترین و ارزشمندترین فلزات است که از دوران گذشته تا به امروز جایگاه ویژه ‌ای در فرهنگ مردم و اقتصاد جهانی داشته است. این فلز قیمتی و زیبا به دلیل خواص منحصر به فرد و استحکام بالا، به عنوان یکی از محبوب ترین انواع سرمایه‌ گذاری ها نیز شناخته می ‌شود. شاید در نگاه اول، انتخاب طلا ساده به نظر برسد و دغدغه اصلی خریداران مدل و اجرت ساخت باشد؛ اما در واقع، تصمیم گیری در انتخاب طلا چالش های مخصوص به خود را دارد.

یک نمونه طرح ساده زنجیر و پلاک ساخته شده با طلای زرد و سفید

 

یکی از مهم ترین معیارها در خرید طلا که از عوامل موثر بر قیمت طلا نیز به شمار می آید، انتخاب عیار و رنگ طلا است. بسیاری از مردم تصور می کنند که طلا دارای دو رنگ زرد و سفید است و در هنگام خرید باید یکی از این دو رنگ را انتخاب نمایند. بر خلاف تصور عموم، مصنوعات طلا دارای رنگ های مختلفی هستند و خریداران می توانند با توجه به سلیقه و استایل خود از رنگ های دیگری از طلا داشته باشند. همچنین ممکن است بسیاری از خریداران تا کنون فقط در مورد عیار 18 و 24 طلا شنیده باشند، اما عیارهای مختلفی از طلا هم وجود دارد. بنابراین کسانی که قصد خرید طلا دارند می توانند با توجه به میزان بودجه در نظر گرفته شده از میان عیارهای مختلف، عیار دلخواه خود را انتخاب نمایند.

عیار طلا چیست؟

همه ما در هنگام خرید طلا نام عیار را شنیده ایم و عدد عیار را در فاکتور خرید خود دیده ایم. عیار طلا چیست و چه کاربردی دارد؟ عیار یکی از اصلی ترین اصطلاحات رایج در زمینه طلا است. عیار (Karat) که به آن قیراط هم گفته می شود، نمایانگر میزان خلوص طلا است و با عدد نشان داده می شود. عدد عیار هر چه بالاتر باشد، نشان دهنده آن است که طلا خالص تر است. بر روی هر قطعه طلا، در کنار عدد عیار، نماد آن با حرف K حک شده است. برای مثال، 18k بر روی قطعه طلا نشان دهنده عیار 18 است.

یکی از پرسش های پرتکرار در مورد عیار این است که چرا انواع طلا عیارهای مختلفی دارد؟ در پاسخ باید گفت طلا فلزی بسیار نرم، چکش خوار و انعطاف پذیر است و به همین دلیل نمی توان آن را به صورت خالص شکل داد. بنابراین آن را با فلزات دیگر ترکیب می کنند و در ساخت مصنوعات تزئینی و زیورآلات به کار می برند؛ به همین دلیل طلا دارای عیارهای متفاوت است.  

چند نمونه انگشتر با طرح، رنگ و عیارهای مختلف

 

دسته بندی انواع طلا بر اساس عیار

از رایج ترین عیارها برای انواع طلا می توان به این موارد اشاره کرد:

  • طلا عیار 24: عیار 24 یا طلای خالص، بالاترین درجه خلوص طلا است که بدون هیچ گونه آلیاژ دیگر تولید می ‌شود. میزان خلوص این نوع طلا 100% است و بسیار نرم و قابل انعطاف است.
  • طلا عیار 22: عیار 22 دارای خلوص 91.7% است و 8.3% آلیاژ آن معمولاً مس است. استحکام و سختی این نوع طلا بیشتر از طلای عیار 24 است و در ساخت جواهرات استفاده می شود.
  • طلا عیار 18: عیار 18 دارای خلوص 75% و 25% آلیاژ است. این نوع طلا بسیار محبوب و پرطرفدار است و برای ساخت زیورآلات و جواهرات زینتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • طلا عیار 14: عیار 14 دارای خلوص 58.3% و 41.7% آلیاژ است. این نوع طلا برای ساخت حلقه های ساده مناسب است.

طلای سفید و زرد اغلب در ترکیب با سنگ های قیمتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

باید توجه داشت که عیار مورد استفاده در انواع طلا دارای خصوصیات منحصر به فرد و خاص خود است و هر فرد بر اساس نوع کاربرد و سلیقه شخصی خود می تواند طلای مناسب را انتخاب کند.

انواع طلا بر اساس رنگ

با کمی دقت در طرح های انواع طلا و جواهر متوجه سه رنگ طلای زرد، سفید و رزگلد خواهید شد. این طلاها علاوه بر رنگ در ترکیب هم با یکدیگر متفاوت هستند. این روزها طلای سفید در مقایسه با طلای زرد به مراتب محبوب تر و موردپسندتر است و به این دلیل، طلای سفید دارای تنوع گسترده ای در طرح و مدل است. انواع طلا سفید، زرد و رزگلد دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند و بر اساس مقدار فلزات مختلفی که به ترکیب آن ها اضافه می ‌شود، شکل می ‌گیرند.

  • طلای سفید (White Gold): طلای سفید با اضافه کردن فلزاتی مانند نیکل یا پالادیم به طلای زرد تولید می ‌شود. این نوع طلا دارای رنگ سفید یا نقره ‌ای است و بسیار پرطرفدار برای استفاده در جواهرات مدرن است.
  • طلای زرد (Yellow Gold): زرد رنگ طبیعی طلا است و از ترکیب طلای خالص با مس به دست می آید. طلای زرد اغلب برای ساخت جواهرات سنتی و کلاسیک استفاده می ‌شود.
  • طلای رزگلد (Rose Gold): این نوع طلا با اضافه کردن مس به طلای خالص تولید می ‌شود. طلای رزگلد دارای رنگ صورتی (مس کمتر در ترکیب) یا قرمز روشن (مس بیشتر در ترکیب) است و ظاهری بسیار جذاب و زیبا دارد. این نوع طلا اغلب در طرح های سفارشی طلا به کار برده می شود.

رنگ طلا با توجه به سلیقه شخصی و نوع جواهرات یا لوازم زینتی که فرد قصد استفاده از آن را دارد، انتخاب می شود.

 

طلای سبز، بنفش، آبی، طوسی و سیاه

از دیگر انواع طلا بر اساس رنگ می توان طلای سبز، آبی، بنفش، طوسی و سیاه را نام برد:

  • طلای سبز (Green Gold): حاصل ترکیب طلا و نقره، طلای سبز است. این رنگ به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب در حلقه های ازدواج سفارشی به کار برده می شود.
  • طلای بنفش (Purple Gold): از ترکیب طلا، ایندیم (ایندیوم) و آلومینیوم طلای بنفش به دست می آید. این طلا به دلیل ترکیب خاص خود ساختاری شکننده دارد و در ساخت برخی از حلقه ها و یا سنجاق سینه ها به کار برده می شود.
  • طلای آبی (Blue Gold): این طلا از ترکیب طلا با ایندیوم به دست می آید. طلای آبی استحکام و مقاومت بالایی ندارد.
  • طلای طوسی (Grey Gold): ترکیب پالادیوم با طلا منجر به ایجاد رنگ طوسی می شود.
  • طلای سیاه (Black Gold): در این طلا اغلب از روکش روتنیوم برای ایجاد رنگ مشکی استفاده می شود.

ارزش گذاری انواع طلا

 مهم ترین عامل موثر در قیمت طلا، عیار، نوع طرح و ساخت است. رنگ طلا تاثیر چندانی در قیمت ندارد. به عنوان مثال، طلای سفید و زرد 18 عیار هر دو قیمت یکسانی دارند.

کلیدواژه ها :




ارسال نظرات





برای ثبت نظر می بایست وارد شوید


نظرات